Saturday, November 26, 2011

finish-start..it's about life

its the new year of Hijrah/ Hijriah..Muharram Mubarak..well just want to wish happy new year to fellow readers!;-)

here is some of info, useful for us..let's read it shall we?

------------------------------------------------------------------------------------------------------
posted by beliamuda on 17 December 2009, 1329


Salam sejahtera buat semua.

Doa Akhir Tahun dibaca 3 kali pada akhir waktu Asar atau sebelum masuk waktu Maghrib  pada akhir bulan Zulhijjah.


Sesiapa yang membaca doa ini, Syaitan berkata:
“Kesusahan bagiku dan sia-sialah pekerjaanku menggoda anak Adam pada setahun ini dan Allah binasakan aku satu saat jua. Dengan sebab membaca doa ini, Allah ampunkan dosanya setahun”.


Doa Awal Tahun dibaca 3 kali selepas maghrib pada malam satu Muharram. Sesiapa yang membaca doa ini, Syaitan berkata:
“Telah amanlah anak Adam ini daripada godaan pada tahun ini kerana Allah telah mewakilkan dua Malaikat memeliharanya daripada fitnah Syaitan”.

Hikmah membaca doa akhir tahun Hijrah adalah kita memperingati amalan-amalan pada tahun lalu, sama ada yang amalan yang membawa kebaikan mahupun amalan yang membawa kepada dosa dan lalu meminta ampun atas kesalahan-kesalahan serta meminta perlindungan Allah swt. daripada kejahatan syaitan dan manusia.

Manakala hikmah membaca doa awal tahun Hijrah pula adalah kita memperbaharui azam untuk melakukan kebaikan dan meminta kekuatan dan hidayah untuk melaksanakannya.

Sumber: Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM)

------------------------------------------------------------------------------------------------------

lessons of the day:

Selamat Menyambut Maal Hijrah 1433


Abu Hurayra (radi Allahu anhu) reported:
the Holy Prophet (sallallaahu alaihi wasallam) said;

"Wealth is not diminished by giving (in charity). 
Allah (Subhanu wa Ta'ala) augments the honour of one 
who forgives; and one who displays humbleness towards 
another seeking the pleasure of ALLAH (Subhanu wa Ta'ala), 
Allah (Subhanu wa Ta'ala) exalts him in ranks."
[Muslim]
(^_^)

Tuesday, October 18, 2011

all the way up

how long that i am not writing; stop blogging??? alasan selalu dengar.."busy lorh~~~~" yup quite busy, and could not read all the totally-up-to-date entries..sorry friends..but i did managed to read the title..too eager and curiously to read..i will try, bit by bit..just for today i had done my first pita progress presentation and it went quite disappointed..kena pangkah kaw kaw..aiyoo.....but i take it as challenge to keep forward with my project supervised by "beloved" lecturer dr sulaiman..huhuhuuu;p now kena proceed dengan asainmentzzz, for example:-
1. eop
2. coastal
3. reportzzz
4. li slide presentation ---> report jgk
5. 6-packing my belly (dowh)
haha..mengarut a lot..by the way i want to ask your favour my fellow reader..mak sekarang dalam rawatan di kuala lumpur..please take a minute and pray for her safety at best condition..aminn:-)

jom berdoa untuk kedua ibubapa kita!(^_^)


Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.
Ya Allah,
Ampunilah bagiku segala dosaku
Dan juga dosa kedua ibu bapaku
Dan kasihanilah mereka keduanya
Sebagaimana mereka memelihara
Dan mendidikku sejak masa kecil
Ya Allah,
Rendahkanlah suaraku bagi mereka
Perindahlah ucapanku di depan mereka
Lunakkanlah watakku terhadap mereka dan
Lembutkan hatiku untuk mereka
Ya Allah,
Berilah mereka balasan yang sebaik-baiknya
Atas didikan mereka padaku dan Pahala yang besar
Atas kesayangan yang mereka limpahkan padaku
Peliharalah mereka sebagaimana mereka memeliharaku
Ya Allah,
Apa saja gangguan yang telah mereka rasakan
Atau kesusahan yang mereka deritakan kerana aku
Atau hilangnya sesuatu hak mereka kerana perbuatanku
Jadikanlah itu semua penyebab susutnya
Dosa-dosa mereka dan bertambahnya
Pahala kebaikan mereka dengan perkenan-Mu ya Allah
Hanya Engkaulah yang berhak membalas kejahatan
Dengan kebaikan berlipat ganda
Ya Allah,
Bila maghfirah-Mu telah mencapai mereka sebelumku
Izinkanlah mereka memberi syafa'at untukku
Tetapi jika sebaliknya
Maka izinkanlah aku
Memberi syafa'at untuk mereka
Sehingga kami semua berkumpul bersama
Dengan santunan-Mu di tempat kediaman
Yang dinaungi kemuliaan-Mu
Keampunan-Mu serta rahmat-Mu
Sesungguhnya Engkaulah yang memiliki
Kurnia yang Maha Agung
Serta anugerah yang tak berakhir
Dan Engkaulah yang Maha Pengasih
Di antara semua pengasih
Amin ya Rabb..

smile always - senyum sokmo - الابتسامة دائما - 微笑始终 - हमेशा मुस्कान - รอยยิ้มเสมอ

p/s: thanks to pakcik gugel utk sumber sumber ini;-)

Thursday, September 15, 2011

true hero, true muslim


Pada 4/5/2010 (Selasa Pukul 10.00 pagi) saya dikejutkan dengan satu panggilan memberitahu anak saudara saya (anak abang) talah meninggal kerana mati lemas ketika keluar berdakwah selama 40 hari mengikut Jemaah Tabligh ke pendalaman Sabah. Tempat sebenar kejadian di Daerah Beluran, lebih kuran 21/2 jam perjalanan ke Bandar Sandakan.

Remaja ini bernama Muhammad Huzaifah Bin Muhammad Huzazi. Berumur 21 tahun. Pelajar Ijazah Teknologi Alam Sekitar, Universiti Malaysia Terengganu. Kami berusaha membawa balik ke rumahnya di Sabak Bernam secepat mungkin. Namun kerana peraturan dan dokumentasi, jenazah hanya berjaya di bawa balik pada keesokan harinya. Tiba di Masjid Sri Petaling sebaik sahaja solat Asar berakhir.

Sebaik sahaja kain kapan di buka saya melihat wajahnya seperti sedang tidur tanpa menunjukkan kulit pucat dan kaku seperti kebiasaan mayat. Saya teringat beberapa hadis yang memberikan tanda-tanda orang yang mati dalam keadaan baik (Husnul khatimah). Antaranya dahi berpeluh. Saya cuba mengusap dahi dan mukanya memangterasa berpeluh dan lembab. Darah juga masih mengalir segar. Ketika saya cuba menggantikan kapas di mulutnya kerana kapas tersebut telah penuh dengan darah, saya terkejut kerana darah segar merah masih keluar dari mulutnya dan mengenai kapas baru. Saya menyangkakan
dia seperti masih hidup.

Ramai jemaah selepas solat asar juga bertanya adakah benar dia sudah mati kerana nampak seperti sedang tidur. Ketika ibunya ingin menciumnya untuk kali terakhir, ibunya tertekan dadanya. Sekali lagi darah merah cair keluar dari mulutnya. Mengikut kelaziman, selepas hampir 2 hari dan disimpan didalam peti ais jenazah ketika menunggu untuk dihantar pulang, sudah tentu mayat menjadi beku dan pucat. Darah pun sudah tentu telah menjadi beku dan mati.

Namun kebesaran Allah s.w.t dan janjinya memang benar. Ketika manusia berlumba-lumba mengejar keduniaan, masih kedapatan manusia-manusia yang terpilih untuk mati syahid. Saya terpanggil menulis dan berkongsi cerita ini kerana dalam keadaan sosial para remaja yang semakin larut dengan budaya barat, marilah kita mengajak diri kita, anak2 dan kaum keluarga untuk kembali kepada ajaran Islam sebenar dan mengamalkan amal-amal Islami secara bersungguh-sungguh. Mudah-mudahan suatu hari nanti kita akan TERPILIH dalam golongan orang-orang yang mati syahid di jalan Allah s.w.t.

Mengikut Ayahnya, Ayah angkatnya dan rakan2 universitinya, Huzaifah ini seorang remaja sangat berakhlak. Setiap masa terluang dihabiskan dengan berkunjung ke masjid dan surau bagi menunaikan ibadah dan kerja-kerja agama.Malahan sebahagian wang pinjamannya PTPTN; selain dari untuk yuran pengajian, digunakan untuk dakwah dan kerja-kerja agama. Malahan beliau beberapa kali memberitahu kepada ayahnya yang setiap kali cuti semester panjang, beliau akan ke Sabah kerana disana terlalu ramai orang sudah tinggal kan Islam (Murtad) dan jika masih Islam pun tapi tiada amalan Islam. Masjid dan surau kosong tiada jemaah.

Ketika selepas sembahyang Subuh hari sebelum beliau meninggal lemas ketika mandi di sungai, beliau telah berpesan kepada rakan-rakannya supaya meneruskan usaha dakwah dan mengembalikan orang-orang yang jauh daripada Islam kepada Islam semula. Amat mengagumkan dan membuatkan saya terasa amat kerdil dan tiada nilai. Semoga roh beliau ditempatkan dalam golongan syuhada sebagaimana yang dijanjikan oleh Allah s.w.t.

PERSOALANNYA, diri kita, keluarga dan anak-anak kita bagaimana? Adakah telah pasti terselamat dari seksa alam akhirat? sama-sama kita renungkan.

** gambar2 diambil ketika jenazah sampai di masjid sri petaling. wassalam

Allahyarham Muhammad Huzaifah Bin Muhammad Huzazi





---|| this story was posted on Thursday, May 20, 2010; which is last year and now it is published by his uncle..may he is placed under His bless, and among the best person ever..a true story about a young man, truly muslim, is in Husnul Khatimah...he was my friend, and will always be my friend..his advice will always be inside this little heart..Al-fatihah...

source for the story and picture:

http://wirapendang.blogspot.com/2010/05/mati-syahidpelajar-umt-dan-gambar.html
a friend of friend in facebook; Sabily Saiful

Monday, August 29, 2011

last but not least

i'm quite busy actually for these past weeks (mostly)...
that's the top reason, but usually i do hard to write something..;p

hope this sacred month, Ramadhan al Mubarak..
won't go wastely; gone like the wind..
"Ramadhan dirindui, Syawal diberkati" (iklan tv) B-|

no picture for now..well it's not that too important isn't it? ;-)
hahaa...i want to share something..
picked 'em randomly, and you guys can find it..
just ask my pakcik Gugel..
have a nice time reading!
(^_^)

"Intense love does not measure, it just gives."
.
"My night has become a sunny dawn because of you."
.
"Where we love is home, home that our feet may leave, but not our hearts."
.
"Two souls with but a single thought, two hearts that beat as one."
.
"Distance does not matter if two hearts are loyal to one another."
.
"If distance were measured in terms of the heart we'd never be more than a minute apart."
.
"We are going to have peace even if we have to fight for it."
.
"This love is silent."
.
"Do what you can, with what you have, where you are."

Sunday, July 31, 2011

always, and forever

its the heart "virus" that is fatal..
if one don't cure and avoid it...
so be sure to take a really, totally good care of this little thing;
because it's the main reason for all things that we'll do..
(^_^)

the heart is under maintenance process..;-)

ahlan wasahlan Ramadhan al-Mubarak..
once again, and i really really hoping that i can do all my very best to it more than ever..
if i can't, then it'll be my last..it's all up to Him, as He knows best..Allah the Almighty, the One and Only..
these are not allowed!;p

going somewhere???;p

this wednesday is the last day of my practical session, and will return home at 7.30pm on that day..
of course, as all the days passed, keep doing my very best to get inputs more or less, as it will be my last week here..thanks a lot to mak cik nasi kandaq..she's been too nice, too kind while i'm here..and to En. Din store..i'll remember that till the last day of this body and soul, may Allah blesses both of you always..
insya-Allah, aminn...

take care guys..jaga iman dan amal...V(^_^)

sharing is caring;-)

Selamat menyambut Ramadhan al-Mubarak 1432H

p/s: nanti Maghrib jangan lupa niat puasa!;-)

Saturday, July 23, 2011

*yawning*

(typing while sleepy + listening to randomly played songs)

Khusyuk amat; assembling the sealant tape...

eh!? mis-targeted...;p

Meet my practical friends; from left: tan, ilah, ima, farid...

yeah...feel the sea breeze~

botok (right); done the the 'dive' during dry docking operation...
salam 'alaik guys...its been a while..too lazy (not busy) to do blogging...
now its only 2 weeks left before return home..i'll manage to fast here while this practical session, for the first 6 days of Ramadhan..
well, these pictures and more were taken almost by tan and me myself..credit to him;-)
nothing to say much...
jaga solat, jaga diri, and senyum sokmo!
(=.=) sweet dreams~

bismilla hirrahma nirrahim...bismikalla humma ahya wa amuut..amin ya Rabb

Wednesday, July 6, 2011

Malique ft Rabbani - Perang Dah Tamat


one day i read about this new song...
couldn't believe at first; rabbani is featuring with malique??
moreover its kru's studio recording done it..
great and it's best..keep it up guys!;-)



video

[Tun Dr. Mahathir - Intro]
The world now lives in fear.
We are afraid of everything.

[Rabbani - Korus]
Alhamdulillah
Kita selamat
Kabus dah hilang
Perang dah tamat
Nyanyikan lagu
Damai dalam lena
Jangan buka mata
Realitinya sungguh berbeza


[Malique]
Berita yang ditunggu
Kini sedang tersebar
Seluruh umut manusia
Boleh tersenyum lebar
Perang sudah tamat
Terpampang di dada akhbar
Senjata dah dilucutkan
Malahan dibakar

Jalan dah dibuka
Bekalan dah dihantar
Pengawal sempadan bersalaman
Dan bergambar
Tiada lagi askar-askar luka
Main kejar-kejar
Kerna dunia tidak lagi perlukan pendekar

Bumi berhenti bergetar
Tak perlu rasa gentar
Tiang dah dipacakkan
Bendera berkibar
Yang sembunyi keluar
Dah bersinar di luar
Burung besi pulang
Yang sebenar legar-legar

Langit koyak dah ditampal
Tiada halilintar
Laut merah pudar
Jala kembali ditebar
Di desa bunga mekar
Di bandar bangunan tegar
Bunyi mercun
Bunga api gantikan bunyi bom dan mortar
Apakah benar?
Perang dah tamat?

[Ulang Korus]

Perang sudah tamat
Kita jadi buta warna
Lihat kulit manusia
Semuanya sama saja
Pembunuhan
Permusuhan
Semua syak wasangka
Harus dihentikan
Berkuatkuasa serta merta

Piagam Madinah dihidup dan dijana
Semua agama Ibrahim aman hidup bersama
Perang cuma tinggal kata dalam kamus lama
Tak disebut
Tak diguna
Tak lagi dicari makna

Perang sudah bubar
Perang sudah bubar
Ganti sebiji peluru
Dapat sebatang cigar
Perang sudah bubar
Perang sudah bubar
Ganti sebatang senapang
Dapat sebiji gitar

Mereka kata tidak mungkin
Aku balas benar
Cuba tutup mata
Baca risalah diedar
Perang sudah tamat
Ku nyanyi separa sedar
Perang dah tamat
Maaf bukan cerita sebenar

[Ulang Korus]

[Rabbani - Bridge]
Uthrul Horriyah
Auqifull Haq

[Malique]
Hari-hari tengok berita buruk jam lapan
Hari-hari tengok saudaraku berbunuhan
Bukankah mengambil nyawa itu kerja Tuhan
Bukan aku
Bukan kamu
Ajal Dia yang tentukan

Ada Torah
Zabur
Injil
Ada Quran
Kalau Iqra’
Tiada ibu-bayi mati berpelukan
Ada I-Ching
Ada Tipitaka
Ada Veda
Habis baca semua
Baru sedar kita tiada beza

Kita manusia
Lain nama dan fizikal
Persamaan utamanya kita ada akal
Biar haiwan saja bersifat territorial
Ok, hypothetical – tiada peta politikal

Saya orang aman
Saya bukan orang jahat
Saya benci perang
Saya rela bersahabat
Nyanyi lagu damai
Satu dunia ikut rapat
Sambil tunggu hari Osama dan Obama berjabat

[Ulang Korus 2X]

[Tun Dr. Mahathir - Outro]
War must therefore be made illegal

stay forever

sob sob sob.......

she's gone...
just like others..
gone and never come back...
always..
it's always happen..
just sad when it does..
Live forever in my heart..."pensel aq" pendrive
in memory...2010-2011

Wednesday, June 29, 2011

Israk dan Mikraj 1432 Hijrah : Suatu Kisah Islam Bersejarah

Tanggal 27 Rejab tahun kesebelas selepas kenabian Rasulullah S.A.W. dan 2 tahun sebelum berlakunya hijrah Nabi S.A.W. ke Madinah Munawwarah, telah berlaku suatu peristiwa yang sangat penting dalam sejarah Islam iaitu peristiwa Isra' dan Mikraj di mana ia merupakan satu bukti tentang kebesaran, kekuasaan dan kehebatan Allah Subhanahu wa Ta'ala. Renungilah firman Allah dalam ayat 1 surah al-Isra' yang bermaksud :

"Maha suci Allah yang memperjalankan hambaNya pada suatu malam dari masjidil Haram ke masjid al-Aqsa yang telah Kami berkati sekelilingnya agar Kami perlihatkan kepadanya sebahagian dari tanda-tanda (kebesaran) Kami. Sesungguhnya Dia adalah Maha Mendengar lagi Maha Melihat"


Isra' membawa pengertian perjalanan Nabi Muhammad S.A.W. pada malam hari dengan menaiki Burak bermula dari masjid al-Haram di Mekah ke masjid al-Aqsa di Baitul Maqdis. Manakala Mikraj membawa maksud naiknya Nabi Muhammad S.A.W. ke langit dari masjid al-Aqsa ke Sidratul Muntaha. Peristiwa Isra' dan Mikraj adalah suatu kejadian di mana kedua-duanya berlaku dalam satu malam dan dalam keadaan baginda S.A.W. sedar sepenuhnya. Ia juga berlaku pada jasad atau tubuh dan roh Nabi S.A.W. bukannya roh sahaja, walaupun terdapat perbezaan pendapat antara para ulama'.

I've been translated this whole day. Not much and hopefully not less. One of the most valuable event in Islamic history..

p/s:
dunia pun dunia jugak abe abe dan adik kakok..mano pun kito pijok, langit mano pun kito junjung..ado satu bendo hok kito keno ingat sokmo sokmo...
"Islam is the best way in life"



Sunday, June 5, 2011

turn over a new leaf

eat kitty!!!

for you...

not quite long ago i did looked at these cartoons..
domo-kun & danbo..
~japan made~
well japan do revive again from below..
they are truly asia..
amat kagum
"bilo la aku ni dapat jadi po awok demo ni..."
hahahaa..sometimes my little hearty asked me..

soon..insyallah..keep trying
now..im in week 4 out of 12..8 weeks left
need to maintain this high-fighting spirit..istiqamah as well as maintain iman yang tinggi
V(^_^)

Sunday, May 29, 2011

best song forever

its been a while since my last update isnt it? not because i'd quitted blogging..for this moment, i am undergo practical course for about 12 weeks, started 16th may 2011 until 5th august 2011 soon..more or less, it is 3 months period..doing it at perlis marine engineering sdn bhd, most likely i will do all things; mechanical, electrical, welding, piping, carpentry, and all stuff within machine shop..yup do things from below..be a "kuli" so that i can gain abundance of knowledge and experience to face real working world..not to mentioned that my course mates and me are hoping so much that we will be acknowledged globally..insyaallah we can do and perform well..

do you guys know what is the best song ever? let me guess whats on your mind...never say never? what the hell? waka waka? or maybe numb? well these are probably worldly..but know meaning of "the best" itself..what i mean is, terbaik duniawi dan juga ukhrawi..none other than the most beautiful, the greatest, the most meaningful, and of course, the best ever..past, present, future..forever..azan (athan,adhan)..its not as easy as saying it..know it deeply, from bottom of heart..menghayatinya memberi kita suatu perasaan yang amat menyenangkan, tenteram, dan dipenuhi kemanisan iman..

believe it or not..not much can perform azan..this sacred song, give us something meaningful daily activity to be done..sembahyang/solat or solah/pray..an activity and the only way we can get in contact personally with Allah..and do mark my word..it is all-around-the-globe-activity..continuously until the end of day; hari kiamat..

so fellows..its not always good or bad about things we do or get it, but it is about things within it..contoh la..study and get your grade..the grade is just numbers..the most important part is what are you doing to achieve good grade..so thats what im doing right now..get the best grade while get along with the best way to get it..as long as, kita tahu pegangan yang betul dan benar..

Tuesday, May 10, 2011

Hujan - Inspektor Remos (Lyrics)


Muda memberontak etika yang kononnya akan dipegang sampai ke hari tuanya~
Ok!
Jari jemari contoh lidah tidak bertulang yang berkuasa~
Ok!
Sains dan agama tidak sehaluan menjadi puak puak yang lemah~
Ok!
Hanya ditemani komputer untuk menulis blog mencampak batu menyorok tangannya~

Bangkit kau jadi Pak Pandir, berlari mencari kuncunya~ (4x)

Digital kini semuanya digital digital belaka~
Ok!
Dari syurga ke neraka dimuat turun ke dalam komputer ribanya~
Ok!
Cinta songsang diterbalik dunia mata keranjang laki-laki dan wanita~
Ok!
Pembangkang mahu publisiti murahan memfitnah cuma senjata ringannya~

Bangkit kau jadi Pak Pandir, berlari mencari kuncunya~ (4x)
Bangkit kau jadi Pak Pandir, berlari mencari kuncunya~ (4x)

Thursday, April 28, 2011

Maher Zain - Thank You Allah (Lyrics)

its maher zain...
song titled thank you Allah..
enjoy and have a good day!=)

Now See Heart - Selawat Atasmu (Lyrics)

please do have a taste of its melody...
really..
totally the best..
~enjoy~



(^_^)

Saturday, April 23, 2011

time is gold

it is quite a long time since my last post...
well kind of busy here..
im in the middle of final examination, and tomorrow's 3pm (april 23rd, 2011), will be my 3rd paper...
3 to go!!!=)

its not like i have enough time to do revision, as not i dont have enough either..
but i do try my best to manage my time as smooth as 24/7 all around...

well for those who are in the same boat as me, wish you guys all the best...
aja fighting!=b
my final papers
after returned from library (my world's record..studied at there), suddenly i got a lightning-shocked...
i remembered a thing..
"masa itu emas"
yup..
wal 'asr (1:103 al-'asr)

then these 3 songs came to me...
"demi masa...sesungguhnya manusia kerugian...melainkan...yang beriman dan yang beramal soleh..."
"..our time is running out..our time is running out..you cant push it underground..you cant stop it screaming out..."
"...oh don't, don't, don't get up...sh-sh-sh-sh-i can't see the sunshine...oh i'll be waiting for you baby...cause i'm through...sit me down...shut me up...i'll calm down...and I'll get along with you"

after the 0.002 s of processed impulse, then it came out these...
"because of time, im running out of it..so i need to recover it back coz i only live once"

.....just think about it..

"..by time..."
"remember five things, before five things.."
"healthy before sick.."
"young before old.."
"having before needing.."
"spare the time before time is limited.."
"life before death..."

wassalam

V(^_^)

Wednesday, April 13, 2011

turn over a new leaf

mom...dad
i'll give my everything...
i'll prove it to both of you...
i'll show you what i'm capable of...
just wait patiently and you'll see...
.
.
.
=wish me luck=

your dearest son

Sunday, April 10, 2011

Yuna - Gadis Semasa (lirik lagu)

Yuna - Gadis Semasa



Oh begini rasanya cinta
Bila diagung-agungkan kuasanya
Dan aku begitu naif untuk dirimu
Kerna..oo usia

Oh sekarang bukannya masa
Untuk kau ungkit lagi salah siapa
Dan engkau terlalu ego untuk diriku
Kau memang begitu

Chorus
*
Bukalah mata..ah
Yang selama ini kau pejamkan
Dan lihatlah diriku

Buanglah buanglah
Buang curiga yang telah lama kau simpan
Yang mungkin..memudaratkanmu

Aku memang begitu
Tetap seperti dahulu
Terlalu menyayangi dirimu
*

Kau mahukan gadis semasa
Yang bisa memberikan kau segalanya
Dan engkau tak mampu
Melihat apa yang ada di depanmu

Kau mahu perubahan dunia
Tetapi pada aku kau sama saja
Dan engkau terlalu ego untuk diriku
Kau memang begitu

Ulang Chorus

dadadadaadaaadadaadadaaa.....
uuu.....

Ulang Chorus

Oh oh aku memang begitu
Tetap seperti dahulu
Terlalu menyayangi diri 2x
Terlalu menyayangi dirimu
oh oh ohh...

dinner for celebrating the seniors

just want to say thanks a lot for
=encik raja arisham=
=puan noriam=
=tuan bad=
for the best dinner ever tonight (after azahari's batch)...
.
.
and million grateful for
=the ajks=
and
=all the jurulatih=
may God blesses all of us
..
.
because the God's will...
i got the 'cabutan bertuah terakhir'
(aku masih ada lucky charm kot2..rezeki malam ini..alhamdulillah)
.
.
V(^_^)

Monday, April 4, 2011

3 in 1

what is crossing your mind when you read this entry?
...
..
.
instant coffee?
..
.
maggi?
or
.
.
.
.
.
.
is it milo fuze??
.
.
.
yes all the answers given are correct..actually i've nothing to say at this hour..
well it is about me..get something "3 in 1"..both motor and car driving license,and diving license...yippey!!!
.
.
maybe thats nothing for others,
but with these i do show to my parent that i can really do something for them...
.
.
mood: "50-50"
condition: really stressful
side-effect: less sleep, more eat, more sensitive
solution (s): ___________ (please fill in the blank)
:-P
.
.
that is for now..
going to re-plan the tactics, watch new movies, and smile always!!!!=)
.
.
('")(^_^)
.
.
.
p/s: no fb,tw,ms,fs etc for now...just blog

Friday, March 25, 2011

there's something behind all this

the rain keeps falling down, since last night at 11pm...
it makes this kg pak tuyu having flood..(i'll upload the pictures later)
its ok..
just a normal flood, and it is just okay..
what the best part is.....
.
..
...
me, housemates, and all the folks get along well started from last night...
keep warning each other...
.
.
.
jiran yang tak pernah tegur sampailah semalam sudah jadi seperti kawan rapat...
hmm:-P
.
.
.
by the way..this incident got us something quite useful..
yup..truly
..that He already give us something behind all this...

"..tetapi boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu, padahal itu baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal itu tidak baik bagimu. Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui." al Baqarah:216

Sunday, March 20, 2011

traveler on earth

schedule aka jadual untuk praktikal
it is calm...
too calm..
we are living in peace, definitely we must show our gratitude to The One..
we can do our dauly routine without much critical problems..
as such, the student like me..
i can do my studies, my stuffs and so on without worry that somethings gonna happen soon..more or less i am really thankful to Allah..
we muslim and muslimah and all the people around the globe...
we are just traveling on this piece of land..
inilah nikmatNya..
alhamdulillah..
all praises to Allah

thats not to be the same for our friends at japan..
they faced the wrath of nature; earthquakes and tsunamis..
even with the most advance system to detect these natural disaster, they took heavily damaged during the incident..
al-fatihah to them, hopefully they will recover back quickly and be the at the top again..
source: google search...see one of the effect by the big wave
"Do not lose hope in Allah, for He is the Creator. He will create another way for you. Do not flee from your trials; patience and adversity is the foundation of all virtue, of compassion and sainthood. Patience is the foundation, and without a sound foundation you cannot build a monument."
Shaykh Abdul Qadir Jilani

"The catastrophe: What is the catastrophe, and what will convey to you what the catastrophe is? A day when humanity will be like scattered moths and the mountains like fluffed wool. Then those whose balance is heavy will be in a pleasant life, while those whose balance is slight wind up in an abyss. And what will convey to you what this is? Raging fire."
101: 1 to 11

"Allah is kind and loves kindness in every matter."
Bukhari & Muslim

Saturday, March 19, 2011

Maher Zain - Thank You Allah (with lyrics)

my third edited music video...
i'll post the other two; 
narmi - whirl, and 
raihan - ya rasulullah..
you can also search them all via 



THANK YOU ALLAH


I was so far from you
Yet to me you were always so close
I wandered lost in the dark
I closed my eyes toward the signs
You put in my way
I walked everyday
further and further away from you



Ooooo Allah, you brought me home
I thank you with every breath I take



الحمد لله الحمد لله

All praises to Allah


I never thought about
All the things you have given to me
I never thanked you once
I was too proud
to see the truth
And prostrate to you
Until I took the first step
And that's when you opened the doors for me
Now Allah, I realized what I was missing
By being far from you



الحمد لله

All praises to Allah


Allah, I wanna thank you
I wanna thank you for all the things that you've done
You've done for me through all my years I've been lost
You guided me from all the ways that were wrong
And did you give me hope



O Allah, I wanna thank you
I wanna thank you for all the things that you've done
You've done for me through all my years I've been lost
You guided me from all the ways that were wrong
I wanna thank you for bringing me home



الحمد لله

All praises to Allah


الحمد لله

Monday, March 14, 2011

Serious! Practical! Fun!

thats me=)
with my buddy aswad (my right), and friends..
guest what;p
sea urchin...
seaweed??
inside of: marine gallery 1
inside of: marine gallery 2
serious, practical, fun...or can say eat, sleep, dive;p

yup..this is my first time ever being under water world, new world for me - scuba diving..get the lesson for scuba license..6hb until 9hb of march, 2011..

so exciting..so interesting..so new...but not just that..

when i was there,with silent, i witnessed the greastest ever creation of Allah..with all wonders played within my mind..subhanallah..what an experience i got..
all praises to Allah..

new things learnt, new things will apply..insyaallah

last..but not least..uitm dungun

(T.T)
this one too...warghhh..my bad..ingatkan sudah post..hu3

baru lepas minum hot horlicks..best..alhamdulillah..agak penat malam ini tapi usaha jugak nak menaip blog..agak bosan (padahal kerja banyak)..mood melayan slot adamaya pun dah kurang..apatah lagi untuk menelaah...

Ya Allah...Kau kuatkanlah kudratku dan bantulah aku untuk istiqamah terhadap niatku ini...

news?? yup there's a few..last weekend, week days, next week...next month...next year??;p
last weekend, wataniah local training..not held at the camp but uitm dungun..

Pitik Benteng...the best team ever;-)
Yup...last day..full of joy!=)
from left: Tuan Bad, Puan Yam, Encik Fadhil, Encik Arisham...
the best combination ever

i got chances to try m-16 and glock..but no picture..but at least i got "something" under my lips;p it 'kissed' me..hak3

Tetap Gagah Tetap Mara

(T.T)
i thought i posted this entry...hu3
my bad..truly sorry guys

amat cuai diriku yang khilaf ini...
astaghfirullah..

Selamat hari ulang tahun angkatan tentera ke-78 "1 Mac 2011"
Tetap Gagah Tetap Setia




Monday, February 21, 2011

dear..listen to me

kenapa ujian seberat ini?
>>Allah tidak membebani seseorang itu melainkan dengan kesanggupannya...
Al-Baqarah: 286

rasa frust!
>>Janganlah kamu bersikap lemah dan jangan pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang yang paling tinggi darjatnya jika kamu orang yang beriman...
Al-Imran: 139

bagaimana harus aku menghadapinya?
>>Dan mintalah pertolongan dengan jalan yang sabar dan mengerjakan solat, dan sesungguhnya solat itu amatlah berat kecuali bagi orang yang khusyuk...
Al-Baqarah: 45

apa yang aku dapat daripada semua ini?
>>Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang mukmin, diri dan harta mereka dengan memberi syurga untuk mereka...
At-Taubah: 111

arghh!!!..aku sudah tidak dapat bertahan lagi!!
>>Dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir...
Yusuf: 87


~~di mana ada kemahuan, di situ ada jalan~~
Malay's quote

~when going is tough, the tough get going~
Cikgu Rosli

V(^_^)

all the way up!

Saturday, february 19th, 2011...i missed the "pt pagi" with others..been busy with stuffs etc...i'd done it in my room, with seat-up and push-up for about 10-20 times...hik3 normal value isn't it?;p

by the way..right now i am quite happy (50% less, actually)...its like 2 down, lots more to go=( 4 more first tests,  with the combination of assignments and first lab report about "ship theory"...yup i am still smile just like her...
she's cute when she smile right? edited photo, by satyakki..HQ picture if i'd say..
then i just remembered a song about smile = senyum...have a bit of its melody

malique ft najwa - senyum

last friday night, my house mates and me were having BBQ..reason? yup..just for fun...sponsored, of course by me..1st time bbq was Faiz...its fine for me, sebab semua rezeki yang ada semua hak Allah..besides, when we give one to other, we'll get double..insyaallah, ini janji Dia...:-) never ever argue it orait?

need to put a fullstop, for now...still, need to work hard - lazy...autocad things, huhhh...;p